dimecres, 22 de setembre del 2010

salmorejo cordobè

Tinc una amiga cordovesa (que ara viu a arenys) que fa el millor salmorejo del món mundial.

Me l'ha ensenyat a fer però a mi no em surt mai igual (ni que hi posi exactament el mateix) o sigui que jo ja he desistit i el faig a la meva manera. Improvisant cada vegada amb el que tinc a la nevera. No em surt malament tot s'ha de dir. Quan fem picnics amb els pares de l'escola té molt d'èxit.

Ingredients a ull
  • pa remullat - amb crosta o sense, rodó o de barra, de vegades l'hi poso de viena... en funció del que ha quedat sec al calaix
  • tomàquets - vermells, madurs, mmmmmmmm
  • alls - en funció de si ha de quedar més o menys fort...1 o 2 granets
  • cogombre - jo n'hi poso poquet, amb mig en tinc prou, perque és l'únic lloc on tolero el "pepinu"
  • oli verge d'oliva - un bon raig
  • vinagre - un rajolí del de vi
  • sal

Fins aquí serien els ingredients "oficials". En funció del que calgui eliminar de la nevera, també s'hi pot afegir: ceba, ceba tendra, pebrot vermell, pebrot verd... hi he arribat a posar xampinyons crus, li van donar un to dolcet... enfin... inspireu-vos i deixeu-vos portar... el salmorejo deixarà de ser-ho per ser una crema de verdures estiuenca, és igual... un plat (o got) refrescant i saludable!!! i fàcil de cuinar!!!

Posem tots els ingredients al vas de la batedora i triturem. Si queda molt espès, hi podem afegir aigua. A mi m'agrada tal qual així (més rustic) com després passat pel colador xinès (més finolis).

Possibilitats de presentació

  • Amb un polsim de sal, rajolí d'oli i tiruliru de crema de vinagre balsàmic... sort que la Carmen no em llegirà
  • Amb un pinxito d'oliva + anxova embolicada
  • Amb pernil ibèric en virutes i ou dur ratllat
  • Amb crostonets de pa, trossets de tomàquet.. tropezones varios

Us deixo una foto de l'últim salmorejo que he perpetrat... acompanyat d'uns seitons en vinagre... Bon profit!

(us heu fixat en el drap de cuina?? és punt de creu!!)

Tengo una amiga cordobesa (que ahora vive en Arenys) que hace el mejor salmorejo del mundo mundial. Me ha enseñado a hacerlo, pero a mi no me sale igual (ni que ponga exactamente lo mismo) o sea que yo ya he desistido y lo hago a mi manera. Improvisando cada vez con lo que tengo en la nevera. Hay que de decir que no me sale mal. Cuando hacemos picnics con los papás de la escuela tiene mucho éxito.

Ingredientes a ojo

  • pan en remojo - con corteza o sin, redondo o de barra, a veces se lo pongo de viena... en función del que haya quedado seco en el cajón
  • tomates - rojos, maduros... mmmmm
  • ajos - en función de si ha de quedar más o menos fuerte... 1 o 2 dientes
  • pepino - yo pongo poquito, con medio ya tengo suficiente, porque es en el único sitio donde lo tolero
  • aceite virgen de oliva - un buen chorro
  • vinagre - un chorrito del de vino
  • sal

Hasta aquí serían los ingredientes "oficiales". En función de lo que haya que eliminar de la nevera, también podéis añadir: cebolla, cebolleta, pimiento rojo, pimiento verde... he llegado a poner champiñones crudos, le dieron un gustito dulce... enfin... inspiraros y dejaros llevar... el salmorejo dejará de serlo para ser una crema de verduras veranienga... tanto da... un plato (o vaso) refrescante y saludable!!! y fácil de cocinar!!!

Ponemos todos los ingredientes en la batidora y trituramos. Si queda muy espeso, podemos añadir agua. A mi me gusta tal cual así (más rústico) como después pasado por el chino (más finolis).

Posibilidades de presentación

  • Con un pellizco de sal, chorrito de aceite y tiruliru de crema de vinagre balsámico (suerte que Carmen no me leerá)
  • Con un pinchito de aceituna + anchova envolvente
  • Con jamón ibérico en virutas y huevo duro rallado
  • Con picatostes de pan, trocitos de tomate... tropezones varios

Os dejo una foto del último salmorejo que he perpetrado, acompañado de unos boquerones en vinagre... Buen provecho

(os habéis fijado en el paño de cocina?? es punto de cruz!!!

4 comentaris:

  1. jo faig gazpatxo i hi poso els mateixos ingredients que tu has posat per el salmorejo. dons quina diferencia hi ha ??? ah i quan mes be em queda es quan no miro la recepta hi hu faig amb el que hi ha a la nevera. roser

    ResponElimina
  2. Eso digo yo... lo tuyo más que salmorejo parece un gazpacho ¡¡normal que no te sepa igual!! jajaja
    En las recetas de la thermomix viene una forma ideal de hacerlo, con las medidas adecuadas, con lo que el merito es de la máquina que lo deja pasadito pasadito... hummm

    ResponElimina
  3. es que me parece a mi que la diferencia básica entre gazpacho y salmorejo es la espesura de la mezcla, el gazpacho es más líquido y el salmorejo queda más consistente...

    pero da igual, le cambiamos el nombre por "sopa fría de verduras" y me quedo tan ancha y con la cena lista :-)

    ResponElimina
  4. Vaja, jo sempre m'havia pensat que el salmorejo duia peix (salmó... salmorejo), jajaja. A mi m'agrada més la versió finolis, que és com faig el gazpacho, colat i sense trossets.

    ResponElimina

Gràcies per deixar-me un comentari.